بازار خودرو در رکود به سر می برد. خرید و فروش چندانی در این بازار وجود ندارد. اما هرگز این موضوع را فراموش نکنید ایرانی ها علاقه خاصی به خودرو دارند و به محض اینکه شرایط فروش اعلام می شود برای خرید خودرو اقدام می کنند. حالا سؤال اصلی اینجاست در شرایط فعلی خودرو بخریم یا نخریم؟ به گزارش ایران، کارشناسان بازار خودرو معتقدند باید نگاه سرمایه ای به خودرو حذف شود. اگر مصرف کننده واقعی هستید شرایط فعلی زمان خوبی برای خرید خودرو است. چرا که شرکت های خصوصی خودروساز شرایط مختلفی برای فروش خودرو باز کرده اند و سامانه فروش خودروهای وارداتی بزودی باز می شود. شرایط خرید خودرو مناسب است عمادالدین جعفری، کارشناس خودرو، با تأکید بر اینکه شرایط بازار خودرو برای خریداران فعلی مناسب است، گفت: بسیاری از شرکت ها طرح های فروش اقساطی با شرایط ساده و بدون پیچیدگی ارائه داده اند. برخی از این طرح ها حتی بدون نیاز به ضامن و سفته اجرا می شود و تنها با چند برگ چک می توان خودرو خرید. بنابراین فرصت خوبی برای خریداران است. جعفری درباره قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد گفت: برخی خودروها مانند آواتار، در ابتدا با قیمت های بسیار بالا آگهی می شدند؛ مثلاً قیمت اولیه آن ها تا 11 میلیارد تومان بود، اما حالا آگهی هایی با قیمت حدود 8 میلیارد تومان هم دیده می شود. این کارشناس بازار خودرو به احتمال کاهش بیشتر قیمت ها در ماه های آینده اشاره کرد و افزود: اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، بازار آرام و متعادل خواهد ماند، قیمت ها به واقعیت نزدیک تر می شود و شرکت ها هم رفتار مشتری مدارانه تری خواهند داشت. جعفری بر افزایش عرضه خودرو تأکید کرد و گفت: بدون شک اگر شرکت ها عرضه خودرو را افزایش دهند، زمینه برای دلالی و نوسانات بازار کمتر می شود. در این شرایط، قیمت خودروهای وارداتی به نرخ های مصوب عرضه نزدیک تر خواهد شد. او درباره قیمت خودروهای داخلی هم توضیح داد: اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد برخی خودروهای داخلی ناشی از کمبود عرضه است. این وضعیت باعث شده این خودروها بیشتر در دست دلال ها باشد و با قیمت بالاتر در بازار فروخته شوند. برای حل این مشکل باید عرضه خودرو افزایش یابد. خودرو؛ کالای سرمایه ای نیست علی خسروانی، کارشناس بازار خودرو درباره زمان خرید خودرو گفت: در حال حاضر خرید خودرو به هیچ وجه برای سرمایه گذاری مناسب نیست. او تأکید کرد که خودرو مثل یخچال یا لوازم خانگی دیگر، یک کالای مصرفی است و نباید به چشم سرمایه گذاری به آن نگاه کرد. وقتی کسی واقعاً به خودرو نیاز دارد، دیگر چندان نگران وضعیت سیاسی یا نرخ ارز نیست. همان طور که هنگام خرید یخچال، کسی به مسائل اقتصادی کلان توجه نمی کند. زمان مناسب برای تعویض خودروها خسروانی گفت: در حال حاضر شرایط فروش اقساطی با تسهیلات ویژه از سوی شرکت های تولیدکننده و واردکننده خودرو فراهم شده و همین مسأله باعث شده تا زمان مناسبی برای تعویض خودرو باشد. طرح های اقساطی جذاب با پیش پرداخت های پایین و اقساط بلندمدت، برای مصرف کنندگان واقعی فرصت مناسبی ایجاد کرده است. باز شدن سامانه واردات؛ کاهش تقاضا در بازار آزاد علی خسروانی درباره احتمال باز شدن سامانه فروش خودروهای وارداتی و تاثیر آن گفت: احتمال باز شدن سامانه فروش خودروهای وارداتی، باعث عمیق تر شدن رکود و کاهش قیمت های بازار خودرو می شود. وقتی سامانه باز شود، بسیاری از خریداران ترجیح می دهند ابتدا شانس خود را برای خرید از طریق سامانه امتحان کنند؛ چون برخی خودروها در سامانه ارزان تر از بازار آزاد عرضه می شوند. در این مدت، پول خریداران بلوکه می شود و تا زمان قرعه کشی و اعلام نتایج، معاملات در بازار بشدت کاهش می یابد؛ اتفاقی که به گفته او در تمام دوره های ثبت نام تکرار شده و کاملاً قابل پیش بینی است. خسروانی در ادامه به موضوع ظرفیت های خالی سامانه فروش اشاره کرد و گفت: بسیاری از خودروهای وارداتی، به دلیل نبود متقاضی کافی، از سامانه خارج می شوند. در این موارد، وزارت صمت به شرکت های واردکننده اجازه می دهد که خودروهای باقی مانده را به صورت آزاد در بازار عرضه کنند. در حال حاضر حدود 70 درصد خودروهای عرضه شده در سامانه، تقاضای لازم را جذب نمی کنند، به همین دلیل خارج از سامانه به فروش می رسند؛ موضوعی که به یک رویه رایج تبدیل شده است. تغییر رفتار خریداران؛ مصرف کننده جایگزین سرمایه گذار او در ادامه از تغییر ترکیب خریداران در بازار خودرو خبر داد و گفت: تا پیش از این، بخش بزرگی از خریداران به قصد حفظ ارزش پول وارد بازار خودرو می شدند، اما حالا بیشتر خریداران، مصرف کننده واقعی هستند. خسروانی با اشاره به تصمیمات جدید دولت در زمینه واردات خودرو گفت: واردات خودروهای کارکرده و واردات توسط ایرانیان مقیم خارج باعث کاهش تقاضای اضافی در بازار شده است. حرکت بازار به سمت ثبات خسروانی معتقد است اگر روند فعلی بازار خودرو ادامه پیدا کند و بانک مرکزی نیز در حوزه ارز همکاری لازم را داشته باشد، می توان به تعادل در بازار خودرو امیدوار بود. او گفت: مشکل بازار خودرو نه در بخش عرضه بوده و نه در میزان واقعی تقاضا. در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود و حدود 80 هزار دستگاه نیز از مسیر واردات به بازار می رسد. این میزان، نیاز مصرف واقعی بازار ایران را که بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 350 هزار دستگاه در سال برآورد می شود، پاسخ می دهد. همچنین سیاست هایی مانند واردات خودروهای کارکرده یا واردات بدون انتقال ارز می تواند نقش مؤثری در کنترل تقاضای کاذب داشته باشد. به گفته این کارشناس بازار خودرو، در شرایط فعلی بازار به سمت آرامش پیش می رود، حباب قیمت در حال تخلیه است و حتی قیمت برخی خودروهای مونتاژی در بازار با نرخ کارخانه برابر شده است. |