نشریه روسی ایزویستا نوشت: ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ایالات متحده احتمالاً بر سر یادداشت تفاهمی درباره ایجاد دالان زنگزور به توافق رسیده اند؛ دالانی که در این سند از آن با عنوان پل ترامپ یاد شده است. این خبر را روز 23 ژوییه نشریه اسپانیایی Periodista Digital به نقل از منابع خود منتشر کرده است. به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: خبرنگاران این نشریه توانسته اند با کمک نمایندگانی از دیاسپورای ارمنی در فرانسه که با دولت ارمنستان ارتباط دارند، به نسخه ای محرمانه از این سند دسترسی پیدا کنند. در این مقاله آمده است: یادداشت تفاهم، اجرای پروژه ای تحت عنوان دروازه های دفاعی دوجانبه منطقه ای و کریدور اقتصادی پل ترامپ را در بر می گیرد. این کریدور حمل ونقل به طول 42 کیلومتر از منطقه سیونیک جمهوری ارمنستان عبور خواهد کرد. در همین حال، روزنامه کامرسانت روسیه نوشت: دولت ارمنستان انتشار گزارش هایی مبنی بر توافق با باکو و واشنگتن درباره پروژه ایجاد دالان حمل ونقل را نمونه ای دیگر از جنگ ترکیبی و تبلیغات خواند. نشریه اسپانیایی Periodista Digital با استناد به منابع خود نوشته بود که طرف ها بر سر واگذاری مدیریت دالان زنگزور به یک شرکت خصوصی آمریکایی به توافق رسیده اند. در بیانیه دولت ارمنستان آمده است: مقاله یادشده با واقعیت مطابقت ندارد. موضع جمهوری ارمنستان در مورد رفع انسداد زیرساخت های حمل ونقل منطقه ای، به روشنی در پروژه 'چهارراه جهان' (Crossroads of the World) تبیین شده است. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در نشست خبری 16 ژوییه به تفصیل به این موضوع پرداخت. دالان زنگزور قرار است مناطق غربی جمهوری آذربایجان را از طریق منطقه سیونیک ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان، که به صورت برون بوم در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، متصل کند. طبق ادعای Periodista Digital، در یادداشت تفاهم میان ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ایالات متحده، این مسیر پل ترامپ نام گذاری شده است. همچنین، پیش تر گزارش هایی درباره احتمال مشارکت یک شرکت آمریکایی در گشایش این دالان منتشر شده بود؛ از جمله توسط تام باراک، سفیر آمریکا در ترکیه، و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان. طبق بیانیه سه جانبه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در نوامبر 2020، مسئولیت کنترل ارتباطات حمل ونقلی در این منطقه بر عهده سرویس مرزبانی سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) گذاشته شده بود. با این حال، مقام های ارمنستان بعدها با منطق دالان مخالفت کردند؛ چرا که در آن صورت بخشی از خاک کشور تحت کنترل طرف ثالث قرار می گرفت. ایروان در مقابل، پروژه حمل ونقلی به نام چهارراه جهان را پیشنهاد داده است که بر اساس آن، تمامی زیرساخت ها تحت کنترل کشورهایی خواهد بود که مسیر از خاک آن ها عبور می کند. |