صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 5 مرداد 1404 - 14:38   
 آخرین خبرها
  تناقض حامیان ترامپ در دفاع از سیاست خارجی مداخله گر
  تغییر در نحوه صدور گواهی انحصار وراثت
  نماینده مجلس: کم آبی یک روزه به وجود نیامده که یک روزه وزارت نیرو برطرفش کند
  قطعی آب 18 ساعته در تهران!
  تلف شدن توله خرس قهوه‌ای در جاده
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24637صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 5 مرداد 1404 - 08:10

عاملان دپوی خودرو در گمرک؛ دولت سرانجام به تسهیل روند ترخیص تن داد


سال‌هاست ده‌ها هزار خودروی وارداتی در فرآیند پیچیده ترخیص پشت دروازه‌های گمرک خاک خورده‌اند. بحرانی که بخش اعظم آن حاصل سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

گمرکات کشور سالیان متمادی است که شاهد انباشت و دپوی خودروهای وارداتی است، حالا اما به نظر می رسد دولت سرانجام به تسهیل روند ترخیص تن داده البته نه به صورت داوطلبانه بلکه در سایه بحران هایی نظیر انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس و پیامدهای جنگ تحمیلی 12 روزه در منطقه.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از تصمیمات جدید که رنگ و بوی تسهیل واردات را می دهد، مصوبه اخیر سازمان حفاظت محیط زیست است که با پیگیری های دستگاه قضایی بخشی از فرآیندهای بازرسی را حذف یا ساده سازی کرده است؛ اقدامی که آن را می توان نقطه پایانی بر یک دوره سخت گیری بی سابقه و بحث برانگیز در سیاستگذاری واردات خودرو دانست.

دپوی خودرو در گمرکات کشور طی سال های گذشته، نه تنها موجب خواب سرمایه میلیاردی واردکنندگان شده و هزینه های سنگین لجستیکی را به آنها تحمیل می کند، بلکه از منظری دیگری دولت را در بخش درآمدهای گمرکی با چالش های متعددی مواجه کرده است.

در تازه ترین نمونه، تکلیف 70 هزار دستگاه خودروی مونتاژی و وارداتی دپو شده در منطقه ویژه بم مشخص شد که به دلیل ناهماهنگی میان نهادهای مختلف و مشکلات ناشی از استاندارد و فاکتورهای زیست محیطی ترخیص آنها به تعویق افتاده بود. در ایران برخلاف دیگر کشورها که تاییدیه صادر شده در کشور مبدا را به رسمیت می شناسند، اگر این تاییدیه ها از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا هم صادر شده باشند باز هم باید از فیلتر سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست عبور کنند.

همین رویکرد سبب شده تا حتی تولیدات غول های خودروسازی جهان مثل بنز، بی ام و، پورشه یا تویوتا که نماد کیفیت شناخته می شوند در اواخر دهه 90 به دلایلی مثل عدم مطابقت با استاندارد ملی پشت درهای گمرکات دپو شوند. اما با انفجار اخیر در بندر شهید رجایی که شرایط نگهداری خودروها را بحرانی تر کرد و بالا گرفتن انتقادات نسبت به دپوی سنگین خودروها، دستگاه قضا به این ماجرا ورود و اقدامات تسهیل واردات خودروهای خارجی به سرعت انجام شد .

به دنبال پیگیری دستگاه قضایی، سازمان حفاظت از محیط زیست کشور شرایط جدیدی برای تسهیل در فرآیند واردات خودرو با رویکرد زیست محیطی اعلام کرده که بر اساس آن بخشی از فرآیند بازرسی حذف یا ساده سازی شده است. بر اساس این مصوبه، خودروهایی که دارای تاییدیه کشور مبدا هستند، از انجام بازرسی مجدد در داخل کشور معاف می شوند. همچنین خودروهای فاقد تأیید کشور مبدا، در صورتی که سابقه واردات به کشور داشته باشند، مشمول تسهیلات مختلفی می شوند.

بخش دیگری از این مصوبه نشان می دهد که برای خودروهایی با بیش از 3 سابقه ورود، صرف ارائه نامه تایید کیفیت کافی بوده و نیاز به بازرسی مجدد وجود ندارد. اما در صورتی که تعداد سابقه های ورود کمتر از 3 مورد باشد، تنها 20 درصد از خودروها مورد بازرسی قرار می گیرند. برای خودروهایی که برای نخستین بار وارد کشور می شوند، 50 درصد نمونه ها به صورت تصادفی مورد بازرسی قرار می گیرند.

همچنین، محموله های کمتر از پنج خودرو، تنها یک دستگاه خودرو مورد بازرسی قرار می گیرد. امتیاز ویژه این مصوبه هم شامل حال خودروهای برقی می شود که از فرآیند استعلام، بازرسی و حتی تشریفات اداری معاف شده و امکان ترخیص فوری برای آنها فراهم شده است.

جزییات این مصوبه حکایت از این دارد که که برای دستیابی به پنج هدف مهم یعنی جلوگیری از رسوب و معطلی کالاها، کاهش زمان ترخیص، کاهش هزینه های واردکنندگان، تسهیل فرآیند تجارت و کاهش حجم انبار کالاها در بنادر کشور طراحی شده است. همچنین، این تسهیلات برای روان سازی فرآیند واردات، حمایت از تجارت سالم و همچنین حفظ معیارهای زیست محیطی تدوین شده و در نهایت منجر به کاهش فشارها در گمرکات و تسریع تامین خودروهای مورد نیاز بازار خواهد شد.

گمرکات مملو از وارداتی ها

دپوی خودرو معضلی ریشه دار در بازار خودروی ایران است که مثل سدی در مقابل جریان روان عرضه و تقاضا عمل می کند. کارشناسان این پدیده را ناشی از عوامل مختلفی از جمله سیاستگذاری دستوری، مشکلات ارزی یا گمرکی می دانند. آمارهایی که از دپوی خودروها در سال های مختلف از منابع رسمی منتشر شده، حکایت از حجم بالای خودرو در گمرکات استان های مختلف ایران دارد.

همین هفته قبل بود که محمد دولتی، مدیرکل گمرکات استان کرمان از ترخیص 70 هزار دستگاه خودروی مونتاژی و وارداتی از منطقه ویژه بم خبر داد که علاوه بر اینکه می تواند روی وضعیت فعلی بازار که با کمبود عرضه مواجه است تاثیرگذار باشد، نشان از مشکلات عمیقی در حوزه رسوب کالا دارد. آمار دپویی ها کم نیست و یازدهم فروردین ماه امسال هم تسنیم به نقل از مجتبی قهرمانی، رییس دادگستری هرمزگان از ترخیص پنج هزار خودروی خارجی دپو شده در گمرکات این استان خبر داد که با پیگیری دستگاه قضایی این امر اجرایی شد.

بیستم و پنجم تیر ماه نیز رییس کل دادگستری استان کرمان از ترخیص 15 هزار دستگاه خودرو و سی ام تیرماه، رییس کل دادگستری هرمزگان از تشکیل کارگروه ویژه برای ترخیص فوری 14 هزار خودروی خارجی معطل مانده در بنادر و گمرکات استان خبر دادند. البته ماجرای دپوی خودرو به امسال ختم نمی شود و آمار دپویی ها را در سال های قبل نیز می توان جست وجو کرد.

برای نمونه، اسفندماه سال گذشته، خبرگزاری مهر در گزارشی عنوان کرد که میزان دپوی خودرو روزبه روز در حال افزایش است؛ به گونه ای که در طول 9 ماه 17 هزار و 778 دستگاه دپو شده بود، اما این عدد در دی ماه به 30 هزار و 137 دستگاه رسیده که سهم 39.5 درصدی از کل خودروهای دپو شده در 10 ماه را دارد.

البته با نگاهی به آمار خودروهای دپو شده این پرسش مهم مطرح می شود که چرا سختگیری ها فقط مختص وارداتی هاست اما خودروهای داخلی با کیفیتی بسیار پایین تر یا حتی بدون رعایت بسیاری از استانداردهای جهانی آزادانه در خیابان های کشور تردد می کنند؛ به طوری که تعداد زیادی از خودروهای داخلی حتی استانداردهای یورو 4 را به درستی پاس نکرده اند، حال آنکه خودروهای وارداتی باید گواهی های به روز یورو 5 و 6 را ارائه دهند.

برخی کارشناسان در پاسخ به این پرسش می گویند که بخش زیادی از این سخت گیری ها، ماهیت حمایتی داشته و در خدمت خودروسازان داخلی است. به عبارتی، هدف از سخت تر کردن واردات، حفظ بازار انحصاری برای خودروسازان دولتی یا شبه دولتی است، حتی به قیمت محروم کردن مصرف کننده ایرانی از محصولات باکیفیت جهانی.

با این حال می توان گفت که انفجار در بندر شهید رجایی که محل دپوی هزاران خودروی وارداتی است، تلنگری برای سیاستگذار بود که از این ماجرا آگاه شود که ادامه این وضعیت صرفا جنبه اقتصادی ندارد و بلکه از منظر ایمنی هم می تواند بحران زا باشد. بحران دیگری که عملا سیاستگذاران را به اتخاذ اقدام فوری در این بخش واداشت، جنگ تحمیلی 12 روزه بود که منجر به اختلال در مسیرهای تجاری و افزایش ریسک ترانزیت در منطقه شد و زنگ خطر خطرات تعویق و به حاشیه راندن موضوع واردات را به صدا درآورد.

گشایش در بخش واردات ادامه دار خواهد بود؟

در حالی برای سالیان زیادی موضوع واردات به مساله فرعی بازار خودروی ایران تبدیل و به حاشیه رانده شده، که در بازی چند لایه میان سیاستگذار حوزه خودرو، نهادهای نظارتی، دستگاه قضا و واردکنندگان، بدون شک بازنده اصلی، مصرف کننده نهایی است. در این بین، خودروی خارجی به جای اینکه به عنوان یک کالای رقابتی وارد بازار و منجر به ارتقای کیفیت عرضه شود، سال هاست که در قالب یک کالای لوکس، کمیاب و دپو شده به نمایش درآمده و در سوی دیگر ماجرا بازار ایران به دلیل نبود عرضه کافی، با نوسان قیمت و سوداگری مواجه شده است.

دولت در حالی وعده رقابت پذیری، کاهش انحصار و حمایت از حقوق مصرف کننده را می دهد که در عمل، واردات را با سازوکارهای سخت گیرانه چنان محدود کرده که به نظرمی رسد تنها واردکنندگان خاص، با روابط و سرمایه بالا، می توانند از این هفت خوان عبور کنند. حالا مصوبه جدید سازمان محیط زیست را می توان یک گام مثبت تلقی کرد اما همزمان این پرسش مطرح می شود که آیا این گشایش در بخش واردات ادامه دار خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت که تجربه سال های اخیر نشان می دهد با کوچک ترین تغییری در فضای سیاسی یا اقتصادی، باز هم محدودیت ها به مانند قبل به سر جای اول خود بازمی گردند و واردکنندگان ساعت های طولانی معطل گرفتن مجوزهای پیچیده و زمان برمی شوند.

همچنین کارشناسان می گویند سازمان ملی استاندارد هنوز موضع روشنی در مورد تطابق خودروهای وارداتی با استانداردهای داخلی اتخاذ نکرده و احتمال بازگشت سخت گیری ها همچنان بالاست. به علاوه، نبود یک سامانه شفاف برای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی و خارجی، زمینه را برای تصمیم گیری های سلیقه ای و غیرتخصصی هموار کرده است. در همین راستا، اهل فن نسخه ای را برای سیاستگذاران می پیچند که به آنها پیشنهاد می کند که جهت تسهیل روند واردات، گواهی های بین المللی صادرشده در کشورهای معتبر، به رسمیت شناخته شوند و همه خودروها، چه داخلی و چه وارداتی، تحت یک سیستم استاندارد شفاف و یکپارچه قرار گیرند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
وقتی فال‌گیر اینستاگرامی جای تراپی را می‌گیرد
  وقتی فال‌گیر اینستاگرامی جای تراپی را می‌گیرد
«فال‌گیرها و صفحات فال‌گیری با ترفندهای مختلف، از روایت‌های شخصی گرفته تا کلی‌گویی‌هایشان، تنها سعی در جذب مخاطب و کسب درآمد دارند. آن‌ها با ادعای فریبنده خود و با انواع و اقسام ترفندها مخاطبان را به خود جذب و به مشتری دائمی‌خود تبدیل می‌کنند.
پلنگ شناسایی شده کوه سفید «دماوند» نام گرفت
  پلنگ شناسایی شده کوه سفید «دماوند» نام گرفت
تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های تله‌ای در منطقه شکار ممنوع کوه سفید، حضور یک پلنگ بالغ و بزرگ جثه را تأیید کرد و این گونه ارزشمند با نام «دماوند» شناسایی و ثبت شد.
خرید دلار در کانال 88 هزار تومانی؛ فرصتی جذاب یا تله‌ای برای خریداران عجول؟
  خرید دلار در کانال 88 هزار تومانی؛ فرصتی جذاب یا تله‌ای برای خریداران عجول؟
بیش از یک ماه است که قیمت دلار در محدوده مشخصی نوسان می‌کند و طی روزهای اخیر کانال 88 هزار تومانی برای این اسکناس حفظ شده است. به نظر می‌رسد ثبات این اسکناس نشانه آرامش بازار است،
واعظی: پرهیز از تفرقه، اولویت امروز کشور است؛ رویکرد فعلی صدا و سیما باید تغییر کند
  واعظی: پرهیز از تفرقه، اولویت امروز کشور است؛ رویکرد فعلی صدا و سیما باید تغییر کند
محمود واعظی، با اشاره به‌ضرورت انسجام ملی پس از جنگ تحمیلی دوازده‌روزه تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر، پرهیز از دامن‌زدن به تفرقه و اولویت‌دادن به منافع ملی راه عبور کشور از مشکلات و مقابله با توطئه‌های دشمن است.
چهار نکته تلخ درباره دولت یک ساله پزشکیان
  چهار نکته تلخ درباره دولت یک ساله پزشکیان
پزشکیان وعده گوشت، طلا، زمین و مدیریت جهان نداد. چند قول محدود داد که موضوع فیلترینگ، گشت ارشاد و تلاش برای اصلاح روابط خارجی شاید شاخص‌ترین آن‌ها بود.
تعطیلی چهارشنبه‌ها ادامه‌دار می‌شود؟
  تعطیلی چهارشنبه‌ها ادامه‌دار می‌شود؟
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تعطیلی دستگاه‌های دولتی هرگز گزینه نخست دولت نبوده و ما مخالف توقف فوری فعالیت کارمندان هستیم. اما در شرایط حاد و اضطراری،
زلزله 4.7 ریشتری عسلویه را لرزاند
  زلزله 4.7 ریشتری عسلویه را لرزاند
براساس این گزارش موقعیت مرکز زلزله در 27.43 شمالی و 52.61 شرقی ثبت شده است.
احتمال شنیده شدن صدای انفجار در خمین
  احتمال شنیده شدن صدای انفجار در خمین
احتمال شنیده شدن صدای انفجارهای کنترل شده در خمین وجود دارد.
حدود 40 درصد آب در کشور به هدر می رود
  حدود 40 درصد آب در کشور به هدر می رود
«حدود 20 الی 25 درصد مصرف کنندگان در حوزه آب پر مصرف هستند. این مشترکان باید شناسایی شده و مصرف آنان مدیریت شود. همین خودش نقش موثری برای عبور از بحران کم آبی خواهد داشت.
دستگیری مواد فروش تهرانپارس با 45 کیلو تریاک
  دستگیری مواد فروش تهرانپارس با 45 کیلو تریاک
در بررسی‌های پلیسی مشخص شد متهم که از توزیع کنندگان سابقه دار مواد مخدر در شرق پایتخت است ضمن تهیه و قاچاق مقادیر قابل توجه‌ای مواد مخدر تریاک اقدام به توزیع گسترده مواد مخدر در محله تهرانپارس می‌کند و این موضوع موجی از نارضایتی ...
امنیت؛ حرف اول جامعه
  امنیت؛ حرف اول جامعه
«امنیت با حرف و شعار حاصل نمی‌شود. جامعه امروز ایران بیش از هر زمان دیگری به امنیت واقعی و پاک‌سازی اجتماعی نیازمند است. در کلان‌شهرهایی مانند تهران و مشهد،
فعال شدن مکانیسم ماشه تقریبا قطعی است؛ چین میانجی مذاکرات ایران و آمریکا می‌شود؟
  فعال شدن مکانیسم ماشه تقریبا قطعی است؛ چین میانجی مذاکرات ایران و آمریکا می‌شود؟
«بازگشت ماشه تا حد زیادی قطعی به نظر می‌رسد، مگر اینکه میان ایران و امریکا، یا ایران و اروپا، توافقی حاصل شود. این توافق ممکن است در قالب تمدید وضعیت فعلی باشد؛
  پربیننده ترین اخبار       
  دلیل خرید عیسی آل کثیر توسط استقلال چه بود؟
  تصویر مشکوک از استقلال-سپاهان؛ خرید جدید آبی‌ها لو رفت؟
  این شاه ماهی محبوب پرسپولیس به مس رفسنجان پیوست
  الفاظ نامناسب روزنامه ایتالیایی علیه مهدی طارمی
  درخواست ناگهانی استقلال در آستانه بازی با تراکتور جنجالی شد
  عرضه رایگان سوخت به مردم/ جزییات اعلام شد
  خواننده‌ پاپ طرفدار استقلال: گمشید استقلالو ول کنید/ پیش اوسکولا میشه انقدر تو تلوزیون مصاحبه نکنید؟
  «نه» به مارسی، «بله» به پرسپولیس ؛ مورد عجیب سرژ اوریه
  عکس؛ زن ایزدی پس از 12 سال از اسارت داعش آزاد شد
  مدیر استقلال به دلسوزی هواداران هم دهان‌کجی کرد
  کنایه رضا درویش به محمدرضا زنوزی درباره پرونده علیرضا بیرانوند
  حذف یارانه سه دهک بالا و افزایش 40 درصدی یارانه نقدی این دهک‌ها!
  روز و ساعت بازی فوتبال تراکتور - استقلال در سوپرجام
  بند خاص در قرارداد مارکو باکیچ با پرسپولیس
  ماجرای فوت کودک 6 ساله بر اثر نیش عقرب
  رسایی شاکی شد: چرا معاون مدیرکل آژانس به تهران به می‌آید؟
  قیمت دینار عراق امروز یکشنبه 5 مرداد؛ ارز اربعین چقدر است؟
  طرح جدید ایران خودرو برای کاسبی با جیب مردم!+ جدول
  تفال به حافظ یکشنبه 5 مرداد 1404؛دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  تصویر؛ مبارزه امیر علی‌اکبری با «تانک داغستان» در قفس مسکو
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved