بوگاتی توربیون پر از انواع نوآوری های جذاب است: یک فرمان که حول یک محور مرکزی می چرخد، یک صفحه کیلومترشمار تیتانیومی، سیستم تعلیق با قطعات چاپ سه بعدی و یک دیفیوزر عقب عظیم و غیره. به همه این ها، یک سیستم صوتی اضافه کنید که از بلندگوهای سنتی استفاده نمی کند. به گزارش خبرآنلاین، نشریه تاپ گیر (Top Gear) اخیراً از دفتر مرکزی جدید ریماک در کرواسی، جایی که بوگاتی ریماک در حال توسعه توربیون است، بازدید کرده است. ماته ریماک (Mate Rimac)، مدیرعامل این شرکت، تمام نوآوری ها را در این خودرو و همچنین ریماک نورا (Rimac Nevera) به نمایش می گذارد و به نوعی سیستم صوتی در توربیون افتخار می کند. به جای استفاده از بلندگوهای سنتی، توربیون از عناصر پیزوالکتریک استفاده می کند که بدنه فیبر کربن خودرو را به لرزش در می آورند. بنابراین، شاسی توربیون یک بلندگوی بزرگ است. بلندگوهای معمولی از آهنربا و سیم استفاده می کنند. وقتی برق به آن ها می رسد، سیم پیچ جلو و عقب حرکت می کند و این حرکت باعث لرزش یک قطعه مخروطی شکل (مثل کاغذ یا فلز) می شود. این لرزش، هوا را تکان می دهد و ما آن را به صورت صدا می شنویم. البته این نوع بلندگوها به خوبی کار می کنند، اما آهنرباهایشان سنگین هستند. اما بلندگوهای پیزوالکتریک کمی فرق دارند. آن ها به جای آهنربا، از یک کریستال (مثلاً کوارتز) استفاده می کنند. وقتی برق به این کریستال برسد، آن را به لرزه در می آورد و این لرزش باعث تولید صدا می شود. معمولاً این نوع بلندگوها خیلی کوچک اند و در چیزهایی مثل ساعت های دیجیتال یا زنگ هشدار استفاده می شوند. در بوگاتی توربیون، همین فناوری به شکلی خلاقانه استفاده شده؛ یعنی به جای استفاده از یک دیافراگم کوچک، کل بدنه ی فیبرکربنی خودرو خودش به بلندگو تبدیل شده! ریماک حتی یک بلندگوی بزرگ تر (ساب ووفر) را هم در سقف ماشین نصب کرده که با همین روش کار می کند. نتیجه؟ صدایی با کیفیت بالا، بدون استفاده از بلندگوهای سنگین و سنتی. ریماک می گوید: "کیفیت صدای این خودرو در جهانی متفاوت در مقایسه با شیرون است. بنابراین ما وزن و فضا را ذخیره کردیم و کیفیت صدا را بهبود بخشیدیم. " پیشگامی بوگاتی در استفاده از این فناوری در حالی که به نظر می رسد این اولین نمونه استفاده یک خودروساز از مبدل های پیزوالکتریک برای تبدیل یک وان فیبر کربن به بلندگو باشد، اما توربیون اولین خودرویی نیست که از بخشی از ساختار بدنه خود برای بازتولید صدا استفاده می کند. مرسدس بنز سیستمی به نام Front Bass را معرفی کرده که دیواره جلویی SL 2013 را به طور مؤثر به یک جعبه بلندگوی بزرگ تبدیل کرد. با این حال، این سیستم از بلندگوهای الکترومغناطیسی سنتی استفاده می کرد. ساختار خودرو فقط برای تقویت صدای بلندگوها استفاده می شد. |