صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 11:22   
 آخرین خبرها
  بهترین گزینه ایران برای خروج از وضعیت فعلی
  تصاویر؛ کودکان افغان در مدارس دینی؛ آموزش یا القای تفکرات مذهبی؟
  چراغ سبز ستاره جذاب: در پرسپولیس می‌مانم
  سرنوشت اسنپ‌بک در دور بعدی گفت‌وگوها مشخص می‌شود؟
  کشف محموله سلاح و مهمات جنگی در مرز آذربایجان‌غربی
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27582صفحه نخست » اخبار مهمسه شنبه، 14 مرداد 1404 - 08:30

فیلم ترک عمیق؛ روانشناسی یک زخم پنهان


حال که سینمای ایران به سوی ژانر روانشناسانه روی گردانده، بررسی فیلمی با این ژانر خالی از لطف نیست؛ فیلم ترک عمیق به کارگردانی آرمان زرین کوب با تمام حفره‌هایش قابل بحث است.

علی نعیمی، منتقد سینما، در ایران نوشت: سینمای ایران، طی سال های اخیر بار دیگر به جست وجوی ژانرهای انسانی و روان شناسانه بازگشته است؛ ژانرهایی که نه بر اسپکتاکل (صحنه های زیبا و پر از جزییات) بصری، بلکه بر تلاطم های درونی، اضطراب های فروخورده و روایتگری خاموش و پر از ایما و اشاره متکی هستند.

ترک عمیق اولین تجربه کارگردانی آرمان زرین کوب، فیلمی است که می خواهد در این قلمرو گام بگذارد و اثری روان شناختی، مینیمالیستی و درون کاوانه خلق کند؛ اما با وجود تلاش هایی جسورانه در طراحی فضا و بازی گرفتن از بازیگری بزرگ چون رضا بابک، در مرحله نگارش فیلمنامه و ساختار روایی از پا درمی آید.

فیلم در قالب رئال تایم (روایت در زمان واقعی) ساخته شده، که به نوبه خود رویکردی دشوار و پرریسک است. اما رئال تایم بودن تنها زمانی به ثمر می نشیند که زمان در دل خود کشش دراماتیک، چالش، تحول و تقابل را حمل کند. در ترک عمیق این کشش به سختی احساس می شود. روایت تا دو سوم ابتدایی خود در یک وضعیت ایستا باقی می ماند؛ محمود به خانه بازگشته و فخری در برابر او ایستاده، اما این موقعیت بیش از حد درجا می زند. فیلمنامه در انتقال اطلاعات گذشته، ساخت خرده پیرنگ های فرعی، یا ایجاد لحظه های متحول کننده ناکام است و در نتیجه، روایت دچار تکرار، سکون و افت ضرباهنگ می شود.

فیلم از همان ابتدا با فقدان درام مواجه است. درامی که بتواند از بستر یک وضعیت روانی، تعارض واقعی خلق کند. در عوض، ما با تکرار موقعیت هایی نمادین اما بی کشش روبه رو هستیم: باز و بسته شدن درها، سکوت های ممتد، راه رفتن های بی هدف. اینها به جای آنکه ساحت استعاری بیافرینند، فیلم را در ورطه ملال گرفتار می کنند.

درخشش بی چون وچرای فیلم، رضا بابک است. بازیگر کهنه کار و کم کار سینمای ایران که با چهره ای متعادل و حضور بدنی دقیق، محمود را به موجودی تراژیک و چندلایه تبدیل می کند.

بابک، بدون نیاز به بیان صریح، اضطراب های دیرینه، پشیمانی های فشرده و روانِ آشفته شخصیتش را فقط از طریق نگاه، لکنت در حرکت و سکوت هایی معنا دار منتقل می کند. او قهرمانی نیست که تماشاگر بخواهد به او افتخار کند؛ بلکه ضدقهرمانی است که تماشاگر از تماشایش مشوش می شود، اما نمی تواند نگاهش را از او بردارد.

در صحنه هایی نظیر خوابیدن روی تخت با اضطرابی محو اما قوی، یا لحظه هایی از خیره شدن به قاب های عکس و تلویزیون خاموش، بابک تصویری از یک ذهن گسیخته اما پنهان کار ارائه می دهد که سال ها از روان خود تبعید بوده است.

در مقابل، گلچهره سجادیه که می توانست قطب مقابل این درام باشد، کاملاً قربانی فیلمنامه ای کم مایه و کارگردانی محافظه کارانه شده است. حضورش ساکت، نقش اش تهی از کشمکش درونی و فرصت های نمایشی اش حداقلی است. زن در این فیلم نه حامل راز، که صرفاً یک پاسخ گوی منفعل در برابر مردی پر مسأله است.

چرخش ژانری در یک فیلم همیشه امری خطرناک است؛ اگر با منطق داستانی همراه نباشد، نه تنها سبب ارتقا نمی شود بلکه انسجام ساختار روایی را فرو می پاشد. در ترک عمیق، ورود پلیس جوان به خانه، آن هم در بستر یک تماس اتفاقی، آغازی است بر یک تغییر لحن ناگهانی که فیلم را از مسیر درام درون نگر، به سوی تریلری جنایی و انتقامی می برد. این چرخش نه تنها بی مقدمه و دیرهنگام است، بلکه اطلاعاتی را وارد داستان می کند که به جای تکمیل، باعث شلختگی بیشتر روایت می شود.

به عنوان مثال، معرفی ناگهانی شخصیت دختر مفقود، ارتباطش با پلیس و رابطه اش با زوج محمود و فخری، همگی چنان سربسته، مبهم و دیرهنگام ارائه می شوند که به جای افشا ، فقط تماشاگر را سردرگم می کنند. از سویی دیگر، باز شدن گره داستانی بر مبنای تصادف (آمدن داماد به عنوان پلیس) نشانه ای از ضعف فیلمنامه است. چنین دستاویزی، فیلم را از حیث باورپذیری و واقع نمایی، در سطحی نازل قرار می دهد.

فیلم می خواهد درباره مسائلی جدی حرف بزند: بحران روانی در سالمندی، هوس رانی مردانه، خشونت خانگی، زوال تدریجی و انکار گذشته. اما همه این مضامین مهم، در متن فیلم، یا به صورت اشاره های کلامی مطرح یا با نمادهایی سطحی نشان داده می شوند و هیچ کدام به درستی بسط پیدا نمی کنند.

در حقیقت، فیلم نه به ریشه های روان پریشی محمود وارد می شود، نه رنج درونی فخری را می کاود و نه تصویر شفافی از دختر مفقود ارائه می دهد. ترک عمیق گرفتار بی میان پردگی اطلاعاتی است. مخاطب مجبور است بخش عمده ای از اطلاعات مهم را حدس بزند یا از خلال دیالوگ های ناواضح برداشت کند، و این شیوه بیشتر باعث آشفتگی تا تعمق می شود.

با وجود مشکلات متعدد فیلمنامه، نمی توان تلاش های صحنه آرایی، طراحی میزانسن و نورپردازی فیلم را نادیده گرفت. فضای خانه قدیمی، سردی نورها، چینش دقیق اشیا و سکون بصری اغلب پلان ها، تلاشی است برای ساخت یک زیست بوم روان شناختی ؛ جایی که آدم ها با خاطراتشان، با گذشته خفته در گوشه های تاریک اتاق، و با وجدان سرکوب شده خود دست و پنجه نرم می کنند.

اما حتی در این بخش نیز، خلاقیت کارگردان به اندازه ای نیست که این فضا را به خدمت روایت دربیاورد. پلان ها طولانی اند، قاب ها تکراری، و دوربین ساکن، بیش از آنکه معنا خلق کند، به ملال می انجامد.

ترک عمیق با حضور بی نظیر رضا بابک، قصد دارد تماشاگر را با تاریکی های روان انسان معاصر روبه رو کند، اما به دلیل فقدان عمق در فیلمنامه، روایت غیرهمراه کننده و چرخش های روایی بی منطق، در تحقق این هدف ناکام می ماند.

این فیلم مثالی کلاسیک از آثار ناتمام از حیث توسعه دراماتیک است؛ فیلمی که ایده و اجرا را دارد، اما از مرحله توسعه کاراکترها، گسترش درام و انسجام ساختاری جا می ماند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
بهترین گزینه ایران برای خروج از وضعیت فعلی
  بهترین گزینه ایران برای خروج از وضعیت فعلی
«برجام را نه باید با آرمان‌گرایی سنجید، نه با خصومت. آنچه این توافق را «بی‌بدیل» می‌کند، واقع‌گرایی نهفته در متن آن است: توازنی شکننده، اما قابل احیا.
تصاویر؛ کودکان افغان در مدارس دینی؛ آموزش یا القای تفکرات مذهبی؟
  تصاویر؛ کودکان افغان در مدارس دینی؛ آموزش یا القای تفکرات مذهبی؟
در حالی که نظام آموزشی افغانستان با کمبود منابع، نبود معلمان و آثار سال‌ها جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، خانواده‌های زیادی برای تحصیل فرزندان خود به مدارس دینی روی آورده‌اند.
سرنوشت اسنپ‌بک در دور بعدی گفت‌وگوها مشخص می‌شود؟
  سرنوشت اسنپ‌بک در دور بعدی گفت‌وگوها مشخص می‌شود؟
یکی از محتمل‌ترین سناریوها درباره بحث فعال‌سازی اسنپ‌بک پیشنهاد تمدید چندماهه (3 تا 6ماهه) مهلت فعال‌سازی این مکانیسم توسط کشورهای اروپایی به ایران است.
کشف محموله سلاح و مهمات جنگی در مرز آذربایجان‌غربی
  کشف محموله سلاح و مهمات جنگی در مرز آذربایجان‌غربی
با هماهنگی دستگاه‌های قضایی اطلاعاتی و امنیتی بیش از 180 قبضه انواع سلاح و مهمات جنگی و شکاری غیر مجاز در یکی از مرزهای آذربایجان غربی کشف و ضبط شد.
آشوبگر کرملین
  آشوبگر کرملین
از زمان کناره‌گیری مدودف از قدرت در سال 2012 که به پوتین اجازه بازگشت به قدرت را داد، او چهره خود را از شمایل تکنوکراتی با گرایش‌های نسبتا لیبرال زدوده و نقاب یک ناسیونالیست نسبتا افراطی را برای چهره خود انتخاب کرده که در فضای مجازی به ستیز با دشمنان روسیه می‌پردازد.
جویندگان گنج شهر بزرگ ساسانی را سوراخ سوراخ کرده‌اند
  جویندگان گنج شهر بزرگ ساسانی را سوراخ سوراخ کرده‌اند
شهر باستانی «غندجان» در استان فارس که یکی از بزرگترین شهرهای دوره ساسانی محسوب می‌شود، سال‌هاست شاهد جولان حفاران غیرمجاز و جویندگان گنج بوده است.
وثیقه 15 هزار دلاری برای ویزای توریستی آمریکا
  وثیقه 15 هزار دلاری برای ویزای توریستی آمریکا
دولت آمریکا قصد دارد تا در طرحی آزمایشی، برای برخی روادید گردشگری یا تجاری ارائه وثیقه 15 هزار دلاری را الزامی کند.
از جنجال سربازی حریدی‌ها تا حمله به ایران؛ پشت پرده عملیات فریب اسراییل
  از جنجال سربازی حریدی‌ها تا حمله به ایران؛ پشت پرده عملیات فریب اسراییل
این عملیات، که با هماهنگی آمریکا و فریب‌های رسانه‌ای و سیاسی همراه بود، در ابتدا برای اسراییل دستاوردهای تاکتیکی داشت اما نتوانست به پیروزی راهبردی منجر شود؛
کنکور‌ی‌ها 26 درصدآب رفتند!
  کنکور‌ی‌ها 26 درصدآب رفتند!
نوبت دوم کنکور سراسری 26 و 27 تیر ماه برگزار شد؛ آزمونی که در آن بیش از 820 هزار نفر به رقابت پرداختند تا سرنوشت خود را به قلم تحریر برسانند.
ماهواره رصد زمین ژاپنی به فضا رفت
  ماهواره رصد زمین ژاپنی به فضا رفت
راکت لب یک ماهواره رادار SAR را برای شرکت تصویربرداری از زمین ژاپنی iQPS به مدار زمین فرستاد.
ببینید؛ تولد 4 سالگی خرس پاندای محبوب واشنگتن
  ببینید؛ تولد 4 سالگی خرس پاندای محبوب واشنگتن
بائو لی، پاندا غول‌پیکر و دوست‌داشتنی باغ‌وحش ملی اسمیتسونین در واشنگتن دی‌سی، روز دوشنبه چهار ساله شد و برای نخستین‌بار تولدش در آمریکا با کیکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش جشن گرفته شد.
از ژیلا صادقی تا بهاره رهنما؛ «رُک» واشقانی به دنبال کلیک با حاشیه‌ها
  از ژیلا صادقی تا بهاره رهنما؛ «رُک» واشقانی به دنبال کلیک با حاشیه‌ها
حضور بهاره رهنما و ژیلا صادقی در 2 قسمت اخیر برنامه رک با اجرای مجید واشقانی، حواشی بسیار زیادی را به همراه داشته است. انتشار بخش‌هایی از این برنامه‌ها در فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی رو به رو بود که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.
  پربیننده ترین اخبار       
  امیدواری بیرانوند و تراکتور/ CAS رای پرونده بیرانوند را تغییر می دهد؟
  تفال به حافظ سه شنبه 14 مرداد 1404؛ سرم خوش است و به بانگ بلند می‌گویم...
  احضار بیفوما به کمیته انضباطی پرسپولیس ؟
  حمله کیهان به حامد بهداد و اکتای براهنی: بی‌فرهنگها به بازیگری توهین کردند که جای پدربزرگ شان است
  اطلاعیه قطع گاز فردا سه‌شنبه 14 مرداد 1404 / گاز این مناطق 8 ساعت قطع می‌شود
  اتحاد پیام نیازمند و سیدحسین حسینی علیه علیرضا بیرانوند
  هشدار امنیتی ترکیه: پناهگاه بسازید و آماده جنگ با اسراییل باشید
  برنامه جدید استقلال برای بستن قرارداد با خارجی‌ها فاش شد
  حمید استیلی و افشاگری درباره دخالت دلال ها در پرسپولیس
  لاریجانی؛ معادله‌ای تازه در سپهر حکمرانی ایران می‌سازد؟
  توضیح باشگاه استقلال درباره مصدومیت ماشاریپوف
  مهاجم سپاهان علیه استقلال و تراکتور
  ببینید؛ نجات میمون گرفتار در رودخانه خروشان کشمیر
  مقصد جدید بازیکن پیشین سپاهان و پرسپولیس
  نگرانی‌های پرسپولیس درباره این دو خرید/ خیال هاشمیان راحت می شود؟
  ستاره پرسپولیس در راه سپاهان/ پرسپولیس درپی 15 میلیارد گیرکرده در گلوی سپاهان!
  چرا روسیه در بزنگاه‌ها پشت ایران را خالی می‌کند؟
  واکنش وزارت بهداشت به اجتناب یک پزشک از درمان یک فعال سیاسی
  لژیونر استقلالی در لیگ روسیه حسابی می درخشد
  با ارزش‌ترین بازیکن لیگ ملت‌های والیبال مردان 2025 را بشناسید
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved