پس از وقفه ای چند ساله در ورود خودروهای برندهای معتبر جهانی، نسل پنجم کیا اسپورتیج (کد NQ5) به همت شرکت کوشا خودرو به بازار ایران بازگشته است. به گزارش خودرو بانک، این کراس اوور محبوب که در بازارهای جهانی به دلیل طراحی جسورانه و مشخصات فنی رقابتی شناخته می شود، در ایران با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و برچسب قیمتی چند میلیارد تومانی عرضه شده است که آن را به محصولی خاص و دور از دسترس عموم تبدیل می کند. این مقاله به بررسی دقیق و بی طرفانه جنبه های مختلف این خودرو، از طراحی و قوای محرکه گرفته تا جایگاه آن در بازار وارداتی ها می پردازد. طراحی رادیکال و ساختارشکن؛ فلسفه "اتحاد تضادها" کیا در نسل جدید اسپورتیج، زبان طراحی محافظه کارانه گذشته را به کلی کنار گذاشته و با رویکردی آوانگارد، چهره ای کاملاً جدید و متمایز خلق کرده است. این سبک که توسط کیا "Opposites United" یا "اتحاد تضادها" نامیده می شود، بر پایه ترکیب فرم های تیز و خطوط روان بنا شده است. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و یکپارچه "پوزه ببر" (Tiger Nose) که تمام عرض خودرو را در بر گرفته، در کنار چراغ های روشنایی روز (DRL) بومرنگ شکل، هویتی تهاجمی و آینده نگرانه به اسپورتیج بخشیده است. چراغ های اصلی به صورت هوشمندانه ای در دل این مجموعه گرافیکی پنهان شده اند. در نمای جانبی، خطوط شخصیت قوی و شانه های برجسته، ظاهری عضلانی ایجاد کرده اند. نسخه های وارداتی به ایران عمدتاً از نوع محور بلند (LWB) هستند که علاوه بر ایجاد فضای داخلی وسیع تر، تناسبات بصری بهتری را نیز به همراه داشته است. نمای عقب با چراغ های سرتاسری که با یک نوار افقی به هم متصل شده اند، ضمن هماهنگی با ترند روز دنیای خودرو، امضای نوری منحصربه فردی را در شب به نمایش می گذارد. فضای داخلی نیز به همان اندازه نمای بیرونی، مدرن و راننده محور طراحی شده است. برجسته ترین ویژگی کابین، پنل شیشه ای خمیده و عریضی است که دو نمایشگر 12.3 اینچی را در خود جای داده؛ یکی برای صفحه کیلومتر شمار دیجیتال و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی. این ساختار، ضمن ایجاد حس و حال فناورانه، دسترسی به ادوات کنترلی را تسهیل می کند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین قابل قبول است، اما باید توجه داشت که نسخه های وارداتی به ایران معمولاً از تیپ های پایه یا میانی هستند و ممکن است فاقد برخی پوشش های لوکس مدل های فول آپشن باشند.  مشخصات فنی: قلب تپنده 1.5 لیتری توربو برخلاف نسل های قبل که با موتورهای تنفس طبیعی 2.0 و 2.4 لیتری در ایران حضور داشتند، اسپورتیج جدید برای تطابق با قوانین واردات، به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (T-GDI) مجهز شده است. این موتور که در اسناد فنی با حجم دقیق 1497 سی سی ثبت شده، قادر به تولید قدرتی در حدود 200 اسب بخار و گشتاور 253 نیوتن متر است. این ارقام برای یک کراس اوور در این ابعاد کاملاً کافی بوده و عملکردی چالاک و قابل قبول را نوید می دهد. نیروی تولیدی موتور از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ های جلو منتقل می شود. انتخاب گیربکس AT به جای جعبه دنده های دوکلاچه (DCT) که حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین و شرایط ترافیکی دارند، می تواند نکته مثبتی برای بازار ایران تلقی شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصالی (Multi-link) است که ترکیبی متوازن از راحتی سواری و پایداری در پیچ ها را فراهم می آورد. با این حال، نباید انتظار یک سواری کاملاً نرم را داشت، زیرا ذات اسپرت خودرو و استفاده از رینگ های بزرگ، سواری را کمی خشک می کند.  موقعیت در بازار آزاد و نوسان قیمت میلیاردی در مرداد 1404، کوشا خودرو با انتشار اطلاعیه ای برای خریداران پیش خرید اسفند 1403، قیمت نهایی این خودرو را حدود 4٫266 میلیارد تومان اعلام کرده است (افزایشی بیش از 1٫134 میلیارد تومان نسبت به قیمت قبلی). در این طرح، خریداران پیشین 1٫320 میلیارد تومان را به عنوان علی الحساب پرداخت کرده بودند که با فرض پرداخت 2٫946 میلیارد تومان مازاد، مجموع قیمت نهایی به 4٫265 میلیارد تومان می رسد. کیا اسپورتیج وارداتی در بدو ورود با قیمت مصوب شرکتی عرضه شد، اما به سرعت در بازار آزاد با حباب قیمتی بسیار بزرگی مواجه گشت. بررسی آگهی های فروش در مرداد ماه سال 1404 نشان دهنده آشفتگی و نوسان شدید در این بازار است. قیمت ها برای مدل های 2024 صفر کیلومتر، بسته به تاریخ آگهی، شهر و حتی سلیقه فروشنده، بازه ای از 4 میلیارد و 400 میلیون تومان تا 5 میلیارد و 800 میلیون تومان را در بر می گیرد. این اختلاف قیمت 1.4 میلیارد تومانی، گواهی بر عمق بی ثباتی، عرضه محدود و نقش پررنگ دلالان در بازار خودروهای وارداتی است. دلایل این برچسب قیمتی سنگین متعدد است: تعرفه های واردات، هزینه های جانبی متعدد، محدودیت در عرضه و تقاضای انباشته برای خودروهای برند غیرچینی، همگی دست به دست هم داده اند تا اسپورتیج که در بازارهای جهانی یک خودروی خانوادگی با قیمت منطقی است، در ایران به کالایی لوکس و سرمایه ای و البته قابل احترام تبدیل شود. در این بازه قیمتی، رقبای مستقیم اسپورتیج شامل سایر کراس اوورهای وارداتی جدید مانند هیوندای توسان (در صورت عرضه با مشخصات مشابه) و کراس اوورهای رده بالای چینی نظیر فونیکس تیگو 8 پرومکس و فیدلیتی پرستیژ می شوند. هرچند اسپورتیج از نظر اعتبار برند و طراحی در جایگاه بالاتری قرار می گیرد، اما رقبای چینی با ارائه لیست کامل تری از امکانات رفاهی و ایمنی (مانند دوربین 360 درجه، سیستم های کمک راننده پیشرفته و سقف پانوراما که در بسیاری از نسخه های اسپورتیج وارداتی وجود ندارد) سعی در جبران این فاصله دارند. در نهایت، انتخاب میان این گزینه ها بیش از هرچیز به اولویت های خریدار میان اعتبار برند و سطح آپشن ها بستگی خواهد داشت. قیمت کیا اسپورتیج 1500 سی سی توربو وارداتی کوشا خودرو در بازار آزاد- مرداد 1404 تاریخ | مدل | کارکرد | شهر / منطقه | قیمت (تومان) | 2 ساعت پیش | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / سعادت آباد | 5,780,000,000 | 2 ساعت پیش | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / نارمک | 5,750,000,000 | 2 ساعت پیش | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / سعادت آباد | 5,780,000,000 | 5 ساعت پیش | 2024 | صفر کیلومتر | اسلام شهر | 5,800,000,000 | 5 ساعت پیش | 2024 | صفر کیلومتر | کرج / جهان شهر | 4,720,000,000 | دیروز | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / تهرانپارس غربی | 5,800,000,000 | دیروز | 2024 | صفر کیلومتر | کرج / بلوار دانش آموز | 5,800,000,000 | دیروز | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / گیشا | 4,750,000,000 | دیروز | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / سعادت آباد | 4,400,000,000 | 3 روز پیش | 2024 | صفر کیلومتر | مشهد / پردیس | 5,790,000,000 | 5 روز پیش | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / سعادت آباد | 5,500,000,000 | 1404/5/6 | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / سعادت آباد | 5,620,000,000 | 1404/5/5 | 2024 | 4,500 km | اصفهان / چرخاب | 5,720,000,000 | 1404/4/31 | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / آرژانتین | 5,750,000,000 | 1404/4/26 | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / ستارخان | 4,758,000,000 | 1404/4/16 | 2024 | صفر کیلومتر | تهران / اقدسیه | 4,850,000,000 | |