بازار خودروهای وارداتی طی یک ماه گذشته به طور میانگین با افت 5.6درصدی قیمت مواجه بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، هرچند در نگاه نخست کاهش قیمت می تواند سیگنالی مثبت تلقی شود، اما در واقع نشانه ای از بهبود شرایط بازار نیست بلکه بازتابی از رکودی عمیق است که این روزها بر بازار خودرو سایه افکنده است. ما برای بررسی بازار خودروهای وارداتی، بهای 12محصول خارجی را از 16تیرماه تا روز گذشته زیر ذره بین قرار داده ایم، این خودروها در بازه زمانی مورد بررسی به طور میانگین 340 میلیون تومان معادل 5.6درصد افت قیمت را تجربه کرده اند. مهم ترین دلیل افت قیمت خودروهای وارداتی در یک ماه گذشته را می توان رکود و بلاتکلیفی حاکم بر بازار دانست. از اواخر سال گذشته بازار خودرو به شدت درگیر رکود شده است به طوری که حتی طرح های فروش نیز چندان تقاضا را تحریک نمی کند، این وضعیت در مورد خودروهای وارداتی شدیدتر هم است؛ چراکه بلاتکلیفی ها در مورد خودروهای خارجی شدیدتر از خودروهای داخلی است. برای مثال از ابتدای سال تا اواخر خردادماه خبری از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو نبود و کسی نمی دانست خودروهای وارداتی با چه تعرفه و شرایطی وارد کشور خواهند شد. در نهایت 25خردادماه و در بحبوحه جنگ تحمیلی 12روزه آیین نامه ابلاغ شد. اما این آیین نامه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. بلاتکلیفی ها اما 13مردادماه به اوج خود رسید. در این روز دیوان عدالت اداری، آیین نامه واردات خودرو را به خاطر مغایرت تعرفه ای با قانون بودجه سال جاری به حالت تعلیق درآورد. با همه اینها طرح فروش خودروهای وارداتی در حال انجام است و متقاضیان باید 500 میلیون تومان را برای شرکت در این طرح در حساب های وکالتی خود بلوکه کنند که حتی قیمت نهایی خودروها نیز مشخص نیست. چنین وضع بلاتکلیفی به بازار نیز سرایت می کند چراکه خریدار یا فروشنده نمی دانند که خودروهای جدیدی که قرار است به بازار تزریق شوند در چه بازه قیمتی قرار می گیرند و بنابراین در مورد اینکه باید خرید یا فروش خود را سریع تر انجام دهند یا صبر کنند بلاتکلیف هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که معاملات تا روشن شدن تکلیف وارداتی ها به تعویق بیافتد و از رکود حاصل از آن قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار رو به کاهش رود. کمااینکه استقبال از طرح جدید فروش وارداتی ها نیز بسیار محدود بوده و باعث نگرانی واردکنندگان شده است. حالا واردکنندگان در کنار مشکلاتی مانند قیمت گذاری محصول توسط دولت و چالش های تخصیص ارز باید به فکر تحریک تقاضا نیز باشند. اما از بین 12خودرویی که تغییرات قیمتی آنها را طی یک ماه گذشته بررسی کردیم، بیشترین افت قیمت مربوط به بنز کلاس C است. این خودرو 16تیرماه در بازار به بهای 13 میلیارد و 500 میلیون تومان خرید و فروش می شد اما روز گذشته بهای آن به 12 میلیارد تومان رسید تا طی یک ماه گذشته افت قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومانی و 11.1درصدی داشته باشد. خودروی دیگری که افت قیمت میلیاردی داشته، رنو کولیوس 2024 است. این خودرو روز گذشته در بازار 6 میلیارد تومان قیمت گذاری شد، این در شرایطی است که بهای همین خودرو 16 تیرماه در بازار 7 میلیارد تومان ثبت شده بود. بنابراین در بازه زمانی مورد بررسی قیمت این خودرو با کاهش یک میلیارد تومانی و 14.3درصدی مواجه شده است. رتبه سوم اما فاصله زیادی با دو خودروی دیگر دارد. قیمت فولکس ID.4 در بازه زمانی مورد بررسی از سه میلیارد و 940 میلیون تومان به سه میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده است. بر این اساس افت قیمت این خودرو در یک ماه گذشته به 340 میلیون تومان و 8.6درصد می رسد. در این بین کمترین افت قیمت نیز نصیب سوزوکی بالنو شده است. این خودرو 16تیرماه دو میلیارد و 30 میلیون تومان قیمت داشت اما بهای آن در روز گذشته به دو میلیارد تومان رسیده تا افت قیمت ثبت شده برای این خودرو تنها 30 میلیون تومان و 1.5درصد باشد. باقی خودروها نیز کاهش قیمت 40تا 300 میلیون تومانی داشته اند. |