فرارو- درست در روز هایی که توجه بخش قابل توجهی از افکار عمومی درگیر اخبار مربوط به قطعی برق و کمبود آب و حتی تداوم احتمالی مذاکرات هسته ای است، در توییتر بحث و جدل متفاوتی به راه افتاده. به گزارش فرارو؛ ماجرا جایی شروع می شود که یک کاربر ایرانی عکسی از محصولات آرایشی برند کیکو میلانو را منتشر می کند. تعریف و تمجید همین کاربر از برند ایتالیایی کیکو میلانو به مذاق عده دیگری خوش نمی آید و همین اتفاق موجی از توییت ها و کامنت های جدید را به دنبال دارد. اصل دعوا ممکن است برای من و شما اهمیتی نداشته باشد اما نگاهی به پشت پرده واردات لوازم آرایشی به ایران و نگاهی به مظنه برند های لوکس بحث دیگری است. ردپای یک فوتبالیست گمنام در کیکو میلانو کیکو میلانو که در حوزه لوازم آرایشی و محصولات زیبایی فعال است، از اواخر دهه 90 کار را از میلان یا به قول خود ایتالیایی ها میلانو آغاز کرد. جایی که خیلی ها آن را پایتخت مد و فشن ایتالیا می دانند. کیکو میلانو به دست آنتونیو پرکاسی تاسیس شد. پرکاسی به عنوان یک فوتبالیست بازنشسته گمنام در ایتالیا، بین سایل های 1994 تا 1997 ریاست باشگاه فوتبال آتالانتا در سری آ را برعهده داشت و بعد سه سال از پایان کار مدیریتی در این تیم، سراغ تاسیس برند کیکو میلانو رفت. عبارت استفاده شده به عنوان کیکو در زبان ایتالیایی نیز به معنی شیک و جذاب است. کیکو میلانو چطور سر از ایران درمی آورد؟ واردات لوازم آرایشی به ایران ممنوع است اما برند هایی مثل کیکو میلانو علاوه بر فروشگاه ها و مغازه های لوازم آرایشی، در فروشگاه های آنلاین به راحتی پیدا می شوند. یکی از شرکت های واردکننده ادعا می کند باوجود ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به ایران، نبود نمایندگی رسمی کیکو میلانو در ایران و حتی تحریم ها محصولات این برند را مستقیم از خود ایتالیا به ایران می آورد. رییس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق سازمان غذا و دارو حرف های شنیدنی زیادی دارد. حامد عبدی تقریبا یک سال قبل تکلیف اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی در ایران را مشخص کرد؛ یا جزو کالاهای قاچاق هستند یا اصلا در زمره کالای فیک قرار می گیرند. صحبت های رییس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق سازمان غذا و دارو مشخص می کند بخش قابل توجهی از محصولات آرایشی بهداشتی با برندهای معروف خارجی در کشور های همسایه به صورت زیرپله ای تولید و بعد از قاچاق به ایران، معادل همان قیمت اصلی کارخانه به خلق الله تحویل داده می شوند. بیشتر بدانید| محصولات بهداشتی و آرایشی خارجی که به اسم کالای فیک فروخته می شوند، لزوما جزو فرآورده های مضر قرار نمی گیرد. رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران، داشتن مجوز و تاییدیه سازمان غذا و دارو برای این دسته از کالاها را اجحاف در حق مشتری می داند دعوای کاربران ایرانی به خاطر کیکو میلانو چیست؟ انتشار تصویری از محصولات آرایشی بهداشتی کیکو میلانو در شبکه های اجتماعی با واکنش های زیادی بین کاربران ایرانی روبرو شده است. یک نفر در توییتر نوشته: یه کرم بدن خریدم از کیکو هم خیلی خفنه هم بوی بهشت می ده . زیر همان توییت یک نفر دیگر کامنت گذاشته: اینکه کیکو نمایانگر شکاف طبقاتی و پولداربودن شده، ناراحتم می کنه . مرور توییت های دیگر درباره لوازم آرایشی کیکو ممکن است، شما را بهتر درجریان ماجرا بگذارد. چیزیکه غمگینم می کنه اینه که انقدر اوضاع سخت شده که با چیزای کوچیک و کم ارزش شواف می بینم . واقعا فکر می کنین با یه لیپ گلاس 800 تومنی پولدارین؟ متاسفم ولی باید بدونین کیکو جزو برندای دون پایه س . همینکه کیکو هم یه برند تقریبا لوکس شده و کسی با نداشتنش احساس شکاف طبقاتی کنه، ناراحت کننده س . خلاصه که وسط همه اخبار و حواشی که این روزها در ابعاد سیاسی و اقتصادی وجود دارد، دعوای طرفداران کیکو میلانو با بقیه، به سطح قضاوت درباره لوکس بودن و لوکس نبودن محصولات این برند رسیده است. کیکو میلانو واقعا لوکس است؟ محصولات لوازم آرایشی کیکو میلانو در ایران ارزان نیست. اغلب رژ لب های معمولی با برند های گمنام را می شود در بازه قیمت زیر 300 هزار تومان پیدا کرد اما فروشنده های لوازم آرایشی الان رژ لب جامد کیکو میلانو مدل Bridgerton را با قیمتی بالای چهار میلیون و 500 هزار تومان برای فروش می گذارند. ارزان ترین کانسیلر های موجود در بازار را می شود با کمتر از 200 هزار تومان پیدا کرد ولی قیمت کانسیلر 3.5 میلی لیتری کیکو میلانو کمی بیش از دو میلیون تومان است. کیکو میلانو به خاطر همین عدد و رقم ها جزو برند های گران لوازم آرایشی حساب می شود اما اسم و رسم های گران تری از کیکو میلانو در سطح شهر پیدا می شود. مثلا معدود مدل هایی که با اسم شارلوت تیلبری در بازار وجود دارد، حتی با ارقامی نزدیک هفت تا هشت میلیون دست مشتری های خاص خودش می رسد. کیکو میلانو هیچوقت کنار اسامی مثل دیور، شنل، استی لادر، نارس، میکاپ فوراور و آناستازیا قرار نداشته و در هیچکدام از فهرست های مربوط به گران ترین برند های این حوزه جایی ندارد. |