طی چهارماهه ابتدایی امسال، 6331 شکایت در رشته های مختلف بیمه ثبت شد که به 83 درصد از شکایات رسیدگی شده و 17 درصد از شکایات در حال رسیدگی است. همچنین رشته بیمه شخص ثالث بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و پس از آن بیمه درمان و بیمه بدنه اتومبیل قرار دارند. به گزارش ایسنا، بر اساس داده های بیمه مرکزی، در پایان چهار ماهه نخست امسال 6331 شکایت در رشته های مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد 5295 شکایت به مرحله رسیدگی رسید و مختومه شده و 1036 شکایت همچنان در حال بررسی است. این آمار نشان دهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمه ای در چهار ماهه اول سال جاری است که در برخی رشته ها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پاره ای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات به طور نسبی بهتر بوده است. به طور کلی این شکایات، توسط بیمه گذاران و ذی نفعان بیمه نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشته ها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمه گذاران از شرکت های بیمه، منتشر می شود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکت های بیمه ای مشخص شده است. بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایت های در حال رسیدگی، تفکیک شده است. با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکت های بیمه به صورت ماهانه تغییر می کند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکت های مختلف، متفاوت با ماه های دیگر خواهد بود. بیشترین شکایات از کدام رشته های بیمه ای بود؟ - شخص ثالث و مازاد: در میان رشته های بیمه ای در پایان تیرماه سال جاری، رشته بیمه شخص ثالث با ثبت 2827 شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و از این تعداد، به 2353 شکایت رسیدگی شده که 1418 شکایت وارد و 935 شکایت ناوارد بوده است. همچنین 474 شکایت در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه شخص ثالث و مازاد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه طی این مدت 21 درصد بوده است. - درمان: رشته بیمه درمان نیز با 1610 شکایت ثبت شده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، 1426 شکایت رسیدگی شده که 716 مورد وارد، 710 مورد ناوارد و 184 شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه درمان از بازار بیمه طی چهارماهه نخست امسال، 48 درصد از کل بازار بیمه بود. - بدنه اتومبیل: همچنین در رشته بیمه بدنه اتومبیل، طی چهار ماهه نخست سال جاری، 754 شکایت ثبت شده که از این تعداد، 662 شکایت رسیدگی شده که 340 مورد آن وارد، 322 مورد ناوارد و 83 مورد در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه بدنه اتومبیل از بازار بیمه طی چهار ماهه امسال 4.3 درصد بود. رشته های بیمه ای با کمترین تعداد شکایات از سوی دیگر، در پایان چهارماهه نخست امسال در رشته بیمه اعتبار و رشته بیمه بدنه کشتی هرکدام تنها دو شکایت ثبت شده، که در رشته اعتبار هر دو شکایت ناوارد بوده و در رشته بدنه کشتی یک شکایت وارد و یک شکایت ناوارد بود. وضعیت کلی رسیدگی به شکایات براساس داده های منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، از مجموع 6331 شکایت ثبت شده در چهار ماهه نخست امسال، 5295 شکایت به مرحله رسیدگی رسیده و مختومه اعلام شد و 1036 شکایت در حال بررسی است. در این میان از 5295 مورد رسیدگی شده 2878 مورد از شکایات وارد و 2417 مورد ناوارد اعلام شده است. بنابراین در پایان چهارماهه نخست سال جاری، به 83 درصد از شکایات رسیدگی شده و 17 درصد از شکایات در حال رسیدگی است که در میان شکایات مختومه (رسیدگی شده)، 54 درصد از آنها وارد بوده و 46 درصد از این شکایات ناوارد بوده است. |