تب خرید یک عروسک در ایران به اوج خود رسیده و عده ای با قرارگیری در فضای مدگرایی رو به خرید آن آورده اند. به گزارش فارس، در ایران، یک میلیون عروسک Labubu به فروش رفته و گردش مالی آن 700 میلیارد تومان برآورد می شود. شرکت Pop Mart در نیمه نخست سال 2020 تنها 116 میلیون دلار درآمد داشت، اما در سال 2025 به درآمدی حدود 1.9 میلیارد دلار دست یافته است.  لبوبو به تنهایی در این 5 سال 70 برابر رشد فروش داشته و به موتور محرکه مالی Pop Mart تبدیل شده است. مکانیسم جعبه غافلگیری (Blind Box)، رکن جذابیت لبوبو است. این روش خرید که با حس کنجکاوی و هیجان بازی می کند، میل به جمع آوری و تکمیل مجموعه را برمی انگیزد. خرید دیوانه وار عروسک های لبوبو نماد بارز مصرف گرایی افسارگسیخته در جامعه مدرن است که با مکانیسم های روانشناختی پیچیده ای تقویت می شود. بر اساس تحلیل های بازاریابی، شرکت هایی مانند Pop Mart با بهره گیری از بازیوارسازی (Gamification) و ایجاد حس کمیابی مصنوعی ، میل به جمع آوری و تمایل به تعلق اجتماعی را در مصرف کنندگان تحریک می کنند. این استراتژی ها—که شامل عرضه محدود محصولات و استفاده از سیستم جعبه غافلگیری (Blind Box) می شود—منجر به ترشح دوپامین در مغز و ایجاد وابستگی روانی می شود، به گونه ای که مصرف کننده به جای توجه به ارزش ذاتی کالا، در پی کسب پاداش احساسی ناشی از خرید است. این فرآیند نه تنها نیازهای کاذب ایجاد می کند، بلکه جامعه را به سوی هویت سازی مبتنی بر مصرف سوق می دهد، جایی که افراد به جای ویژگی های شخصیتی، با دارایی های مادی تعریف می شوند. |