| بر اساس تصاویر ارسالی جدید سدان جدید ایران خودروبا نام اینووی (ENVOY) در حال تست دیده شده و به زودی به بازار می آید. به گزارش آخرین خودرو، دی ماه سال گذشته بود که برای اولین بار خبر از تولید یک سدان داخلی با داخلی سازی بالا و فناوری هایبرید دادیم. سدانی با نام اینووی (ENVOY) که بر مبنای پلتفرم چانگان ایدو DT توسعه داده شده و پیش از این قرار بود توسط بهمن موتور به بازار ایران بیاید. دقت داشته باشید که بهمن موتور تا ماه ها قبل داخلی سازی این خودرو را به بیش از 50 درصد رسانده بود و حالا قطعا بالاتر است. پس با خودرویی طرف هستیم که از نظر داخلی سازی قرار است در رده خودروهای ملی قرار گیرد. همچنین به این نکته هم باید توجه داشت که امتیاز استفاده از این پلتفرم توسط گروه بهمن کسب شده و اساسا تولید این خودرو با محصولاتی نظیر شاهین، تارا و خودرویی نظیر ایگل تفاوتی ندارد و از این جهت می توان آن را نخستین محصول ملی بهمن موتور نامید. اما با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی و روی کار آمدن مدیریتی که از عملا از گروه بهمن بود، برنامه های عرضه این خودرو تغییر کرد و حالا قرار است سدان اینوی نه فقط در بهمن موتور بلکه در ایران خودرو هم به تولید برسد. این دقیقا مشابه همان روندی است که در زمان عرضه تندر90 شاهد بودیم که توسط ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسید.  سدان اینووی با دو نسخه می آید تا به امروز تمامی رسانه ها و کارشناسان بر این باور بودند که سدان اینووی تنها با پیشرانه هیبرید به بازار ایران می آید اما بر اساس اطلاعات ارسالی این خودرو در دو نسخه هیبرید و بنزینی به بازار می آید و نسخه هیبرید هم در ایران خودرو و هم در بهمن موتور به تولید می رسد اما نسخه بنزینی تنها روی خط تولد ایران خودرو می رود. در نسخه هیبرید یک پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی را داریم که در کنار یک پیشرانه برقی سیستم هایبرید را تشکیل می دهند. این دو موتور به صورت ترکیبی نهایت قدرت 222 اسب بخار و نهایت گشتاور 312 نیوتن متر را تولید می کنند. قدرت از طریق جعبه دنده DHT به چرخ های جلو می رسد و این خودرو با فناوری هایبرید خود مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را دارد و شتاب کمتر از 8 ثانیه را در اختیار راننده قرار می دهد. اما در نسخه بنزینی پیشرانه آشنای TU5 پلاس را زیر کاپوت داریم که در محصولاتی مثل تارا و پژو 207 هم بکار می رود. پیشرانه 1.6 لیتری که 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر گشتاور را را تولید می کند و قدرت از طریق جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد. این همان گیربکسی است که قرار است در آینده ای نه چندان دور در باقی محصولات ایران خودرو مثل تارا، ری را و حتی پژو 207 هم مورد استفاده قرار بگیرد.  کابین و امکانات اگرچه تصاویر این مطلب مربوط به نسخه هیبرید از سدان اینووی است اما انتظار می رود تفاوت چندانی در کابین دو نسخه بنزینی و هیبرید نداشته باشیم و تفاوت ها محدود باشند. طراحی کابین ساده و اقتصادی است اما متریال با کیفیت و دوام به نظر می رسد. از نظر امکانات هم اینووی راضی کننده به نظر می رسد و سدان جدید ایران خودرو و بهمن موتور به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش لمسی 10 اینچی، 2 کیسه هوای جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، دسته دنده الکترونیکی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه، صندلی برقی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، آینه تاشو برقی و رینگ آلومینیومی مجهز است. زمان عرضه و قیمت احتمال آن وجود دارد که در اواخر سال جاری شاهد عرضه این خودرو توسط این دو خودروساز باشیم چراکه مدت ها است که توسعه این محصول در حال انجام بوده و بسیاری از پارامتر های تولید این خودرو نهایی شده است. البته در نخستین گام نسخه هیبرید به عرضه می رسد اما در مورد قیمت هنوز نمی توان تخمینی زد چرا که وضعیت اقتصادی کشور باعث شده تا کوچک ترین پیش بینی اقتصادی در ایران ناممکن باشد اما این را می دانیم که سدان اینووی قرار است اقتصادی باشد و نباید منتظر قیمتی نجومی برای این محصول باشیم. |