| ساینا EX یکی از سدان های اقتصادی سایپا است که بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده و جایگزینی برای تیبا به حساب می آید. به گزارش آخرین خودرو، شرکت سایپا چند سال بعد از موفقیت تیبا در بازار، به سراغ فیس لیفت این خودرو رفت و محصولی جدید، زیباتر و نسبتاً مشتری پسندتر با نام ساینا را بر اساس آن به تولید رساند. این سدان کوچک دارای دو تیپ بود که مدل EX به عنوان نسخه اصلی با تیراژ بسیار بالاتر در دسترس خریداران قرار گرفت. معرفی ساینا EX شرکت سایپا پلتفرم پراید را به روز رسانی کرده و با تقویت شاسی و طراحی بدنه جدید، محصول تیبا را در سال 1388 عرضه کرد. اما تیبا بعد از چند سال نیاز به فیس لیفت داشت، به ویژه اینکه طراحی چهره آن چندان جذاب نبود و نمی توانست به راحتی با محصولاتی مثل پژو 405 رقابت کند. به همین دلیل خودروی جدید با نام ساینا بر اساس اتاق تیبا طراحی شد که در اصل نسخه فیس لیفت تیبا محسوب می شد اما نام جدیدی روی آن گذاشته شد ساینا طراحی چهره و نمای عقب جدید به همراه طراحی داخلی کمی متحول شده ارائه می داد، با این حال از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوتی با تیبا نداشت. شرکت سایپا این خودرو را با دو تیپ SX یا مدل پایه و EX یا مدل فول آپشن تر به مشتریان عرضه کرد، ولی تیپ SX فاقد تجهیزات حداقلی مشتری پسند بود و به همین دلیل خیلی زود از خط تولید خارج شد. تولید ساینا EX تا اوایل دهه 1400 ادامه پیدا کرد و بعد از آن جای خود را به نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته خود با نام ساینا S داد. طراحی ظاهری ساینا EX فرم بدنه و نمای ظاهری ساینا EX بر اساس خودرو تیبا طراحی شده است. بنابراین از نمای بغل تفاوت چندانی با محصول قدیمی تر سایپا ندارد. طرح فریم پنجره ها، شیب ستون ها، نوع طراحی گلگیرها و سایر جزییات مشابه تیبا هستند، هرچند قطر رینگ ها و طراحی قالپاق چرخ ها کمی متفاوت است. اما وقتی به بخش جلو نگاه کنید تغییرات اساسی دیده می شود؛ چراغ های اصلی کاملاً متفاوت شده و حالت کشیده و اسپرت به خود گرفته اند. همچنین جلوپنجره از درِ کاپوت جدا شده و طراحی درپوش موتور نیز مطابق با استانداردهای ایمنی عابر پیاده تغییر یافته است. سپر جلو نیز کاملاً متفاوت از تیبا بوده و چهره زیباتری برای ساینا EX به وجود آورده است. نمای عقب هم تغییر کرده و عناصری مثل درِ صندوق، فرم چراغ ها و سپر با نمونه های تیبا تفاوت دارند. به طور کلی این تحولات باعث شده تا ساینا EX استایل زیباتر و جذاب تری نسبت به تیبا پیدا کند و از لحاظ طراحی بدنه خودروی محبوب تری محسوب شود. مشخصات فنی ساینا EX ساینا EX تقریباً با همان مشخصات فنی تیبا وارد بازار شد. این خودرو به موتور M15 سایپا مجهز است که 1.5 لیتر حجم دارد و از نوع 4 سیلندر تنفس طبیعی است. حداکثر قدرت موتور ساینا EX حدود 87 اسب بخار و بیشترین گشتاور آن معادل 128 نیوتن متر است. این توان از طریق گیربکس 5 دنده دستی به محور جلوی خودرو منتقل می شود و شتاب صفر تا صد را در حدود 13 ثانیه فراهم می کند. | برند | سایپا | | مدل | ساینا | | کلاس بدنه | سدان | | سال تولید | 1395 تا 1401 | | حجم موتور | 1503 سی سی | | تعداد سیلندر | 4 | | تعداد سوپاپ | 8 | | فناوری موتور | تنفس طبیعی | | قدرت | 87 اسب بخار | | گشتاور | 128 نیوتن متر | | شتاب 0 تا 100 | 13 ثانیه | | حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت | | گیربکس | 5 سرعته دستی / اتوماتیک CVT | | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | | تعلیق جلو | مک فرسون | | تعلیق عقب | نیمه مستقل | | طول | 4215 میلی متر | | عرض | 1663 میلی متر | | ارتفاع | 1484 میلی متر | | فاصله محوری | 2410 میلی متر | | وزن | 1050 کیلوگرم / 1085 کیلوگرم | | حجم باک | 41 لیتر | | مصرف سوخت | 7.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر / 7.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | | ابعاد رینگ و لاستیک | 185/60R14 | | شرکت عرضه کننده | سایپا | | برند نشان مادر | سایپا | | کشور سازنده | ایران | میانگین مصرف سوخت ساینا EX در شرایط استاندارد حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای خودرویی 1050 کیلوگرمی کمی زیاد به نظر می رسد. به ویژه در شهر مصرف سوخت بالاتر از انتظار است اما در سفرهای جاده ای مصرف متعادل تری دارد. باک سوخت 41 لیتری، حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت، سیستم تعلیق جلو مستقل مک فرسون و تعلیق عقب با محور پیچشی از دیگر ویژگی های فنی ساینا EX هستند. کیفیت سواری ساینا نسبت به تیبا تغییر چندانی نکرده اما به نظر می رسد صدای ورودی به کابین کمتر شده است. لذت سواری آن نسبت به پراید بالاتر است ولی به رقبایی مثل پژو 405 نمی رسد. از نظر هندلینگ نیز ضعف هایی دارد و هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ باید احتیاط بیشتری کرد.  طراحی داخل کابین و امکانات ساینا EX فرم داخلی کابین ساینا نسبت به تیبا تا حدودی تغییر کرده ولی کلیت تریم داخلی همان فضای قدیمی را تداعی می کند. طراحی داشبورد به ویژه در بخش میانی متحول شده و دریچه های تهویه جدید به همراه پنل تهویه و تنظیمات متفاوت در آن تعبیه شده است. تزیینات نقره ای رنگ نیز در قاب های اطراف پنل وسط و بخش هایی از رودری ها استفاده شده است. طراحی غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز حالتی کلاسیک دارند که برای خودرویی اقتصادی قابل قبول است. نشستن پشت فرمان ساینا حس تسلط مناسبی به راننده می دهد و دید جلو و جانبی کافی است. صندلی ها برای یک خودروی اقتصادی نسبتاً مناسب و ارگونومیک هستند، هرچند در مقایسه با خودروهای جدید قدیمی و خسته کننده به نظر می رسند. تنظیم صندلی ها به صورت دستی است و هیچ صندلی برقی در ساینا EX وجود ندارد. متریال به کاررفته در داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک و ارزان قیمت است که در خودروهای اقتصادی مرسوم است. ردیف دوم صندلی ها نسبت به رانا یا پژو 206 کمی جادارتر بوده و برای حضور بزرگسالان مناسب تر است. صندوق عقب 370 لیتری هم نیاز مسافرتی 3 تا 4 نفر را به خوبی پاسخ می دهد. در مقایسه با تیپ SX، ساینا EX تجهیزاتی مثل شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه های جانبی، تهویه دیجیتال و سنسور پارک عقب دارد. همچنین دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD و سیستم پخش صوت با ورودی USB از دیگر امکانات آن هستند. امکانات ایمنی و رفاهی | امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD | | امکانات رفاهی | شیشه ها و آینه های جانبی برقی - تهویه الکتریکی دستی - سنسور پارک عقب - تریم داخلی پارچه ای - فرمان هیدرولیک - فرمان کمکی برقی (در نسخه اتوماتیک) - استارت دکمه ای (در نسخه اتوماتیک) - حالت رانندگی اسپرت و برقی و تیپ ترونیک 6 سرعته مصنوعی (در نسخه اتوماتیک) - رینگ آلومینیومی (سفارشی ) - تریم داخلی چرم مصنوعی (آپشنال دنده ای) - نمایشگر لمسی (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - دوربین عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت (در نسخه اتوماتیک) - شیشه های دودی عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) | مزایا و معایب | مزایا | لوازم یدکی ارزان - مصرف سوخت پایین - هزینه نگداری کم - بازار خرید و فروش مناسب | | معایب | کیفیت متریال و مونتاژ کم - سواری نه چندان پایدار - ایمنی ضعیف | رقبای ساینا EX محصولاتی مثل تیبا صندوقدار، پراید 131 و پراید 132 به همراه پژو 405 GLX از مهم ترین رقبای ساینا EX دنده ای در بازار ایران محسوب می شوند. |