| اکنون اگر به دنبال یک کراس اوور لوکس هستید که ترکیب مناسبی از مشخصات فنی، زیبایی ظاهری، آپشن های رفاهی بالا و کیفیت معقول را داشته باشد و تا حد زیادی خیال شما را از بابت خدمات پس از فروش آسوده سازد، دو گزینه مهم پیش روی شماست. اکستریم TXL و لوکانو L8. درباره اکستریم TXL و لوکانو L8 به گزارش آحرین خودرو، اکستریم یک شرکت نوپا نیست. این برند در واقع زیرشاخه ای لوکس از گروه خودروسازی چری محسوب می شود. اکستریم در بازارهای جهانی با نام اکسید شناخته می شود. اکستریم TXL اولین بار با نام اکسید در سال 2019 در نمایشگاه شانگهای به بازارهای جهانی معرفی شد اما در آن زمان به بازار کشورمان راهی پیدا نکرد. برای عرضه موفق این محصول لازم بود در ابتدا مشتریان با مطلوب بودن خودروهای چینی نسبت به رقم پرداختی آشنا شوند و بازار توانایی پذیرش آن ها را داشته باشد. ضمنا فرایند آماده سازی یک زیر برند جدید از سوی مدیران خودرو باید به درستی طی می شد. لوکانو در بازار داخلی، نامی جدیدتر به شمار می رود. اما با توجه به ویژگی های مناسب و عرضه نسبتا مطلوب موفق شده به برندی شناخته شده در بازار تبدیل شود. جالب است بدانید که لوکانو هم مانند اکستریم یک زیر برند دیگر از گروه خودروسازی چری است. در بازار جهانی لوکانو را با نام جیکو می شناسند. جیکو 8 که در بازار ایران با نام لوکانو L8 معرفی شده در ابتدا همان تیگو 9 بود که به دلیل تغییر سیاست های چری به برند جیکو انتقال یافت . موفقیت و محبوبیت برادر کوچکتر لوکانو L8 یعنی لوکانو L7 باعث شد تا شرکت واردکننده با اعتماد به نفس بیشتری به سراغ مدل L8 برود. مقایسه طراحی ظاهری اکستریم TXL و لوکانو L8 شاید طراحی و شکل ظاهری خودرو مهم ترین عامل در انتخاب یا عدم انتخاب آن باشد. طراحی خودرو بیانگر شخصیت و ویژگی های آن و حتی مالک خودرو می باشد. در زمینه طراحی ظاهری لوکانو و اکستریم بسیار موفق عمل کرده اند.هرچند زبان طراحی این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است اما بنابر هدفی که داشته اند توانسته اند رضایت بازار را کسب کنند. طراحی ظاهری در اکستریم TXL با چاشنی اسپرت بیشتری همراه است و صرفا به تجملاتی بودن توجه نشده است. وقتی از نمای جلو به آن نزدیک می شوید با محصولی شیک و در عین حال آینده نگر مواجه خواهید شد که سعی دارد تا حد امکان به ترندهای روز نزدیک باشد. ترکیب چراغ های باریک با جلوپنجره ای که عملا وجود ندارد و ورودی های هوای بزرگ روی سپر که با خطوط کرومی کار شده اند نمایی خشن و لوکس به اکستریم TXL بخشیده اند. استفاده از چراغ های LED که به صورت عمودی در کناره های سپر تعبیه شده اند به وقار هرچه بیشتر TXL کمک کرده اند.نمای جانبی در اکستریم TXL فاقد حجم های اغراق شده است و با خطوط نرم شانه و کمر هیبتی شیک به خود گرفته است. نقطه عطف در این نما استفاده از رینگ های 19 اینچی می باشد. با رسیدن به عقب اکستریم TXL به نظر می رسد نبوغ طراحان به حداکثر خودش رسیده است. چهره عقبی اکستریم TXL نمود کاملی از یک کراس اوور لوکس و اسپرت است. تناسبات میان عرض و ارتفاع خودرو در این نما به خوبی رعایت شده است. چراغ ها گرافیک جالبی دارند و به وسیله یک نوار کرومی به هم متصل شده اند که به خوبی حس لوکس بودن را منتقل می کند.نمای عضلانی گلگیرها از این نما به خوبی مشخص است و استفاده از شبرنگ های بزرگ عمودی در سپر سبب شده حس قدرت با دیدن آن به شما دست بدهد.  زبان طراحی لوکانو L8 متفاوت است. L8 به دنبال وقار و ماندگاری بیشتری است. حس تجملاتی به وضوح در آن بیشتر دیده می شود و اصلا تمایل ندارد حال و هوای اسپرت را چاشنی کار کند. جلوپنجره بزرگ عمودی، حجم پردازی گسترده در سپر و کاپوت عضلانی همگی سعی دارند هویت لوکس این محصول را نشان دهند. نمای جانبی هم همین خط فکری را دنبال کرده و یک خط افقی که از ادامه کاپوت شروع شده و تا انتهای خودرو می رود مهم ترین شاخصه ای است که به این نما جان می بخشد. آینه های جانبی بزرگ که پایه آن ها روی درب قرار دارد به کمک دستگیره های مخفی شونده و رینگ های زیبای 20 اینچی تکمیل کننده زیبایی در این نما هستند در انتهای خودرو و جایی که ستون c قرار دارد شاهد این هستیم که طراحان برای هرچه بیشتر لوکس و یکپارچه نشان دادن خودرو، این قسمت را به صورت شیشه ای کار کرده اند. نحوه چینش چراغ های عقب و اتصال آن ها به وسیله یک نوار کرومی بی شباهت به اکستریم TXL نیست اما با این حال نمای عقب لوکانو آرام تر است و با وقارتر از اکستریم به نظر می رسد. در مجموع طراحی هر دو خودرو عاری از ایرادات بزرگ است و قابل تحسین هستند. انتخاب بین اکستریم TXL و لوکانو L8 بیشتر به سلیقه خریدار بستگی دارد. به طور واضحی مشخص است اگر در طراحی به دنبال هیجان و چاشنی اسپرت هستید اکستریم پاسخوگوی نیاز شماست و چنانچه حس تجل و وقار بیشتر مد نظر شماست لوکانو انتخابی کامل تر است. مقایسه مشخصات فنی لوکانو و اکستریم برای تصاحب بازار فقط به طراحی و بهره گیری از آپشن های پرشمار بسنده نکرده اند و در بخش مشخصات فنی هم با دست پر وارد شده اند. مشخصات فنی در این دو خودرو شباهت نسبتا زیادی با یکدیگر دارد که ناشی از مشترک بودن برند اصلی آن هاست. اکستریم TXL از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر استفاده می کند که توانی معادل 261 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر تولید می کند. این نیرو به وسیله یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر دو محور خودرو انتقال داده می شود. وزن این خودرو 1710 کیلوگرم و شتاب صفرتا صد اعلامی آن نیز 8.1 ثانیه می باشد. حداکثر سرعت اکستریم TXL هم 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و مصرف سوخت میانگین آن 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. لوکانو L8 نیز مانند اکستریم از پیشرانه 2 لیتر توربوشارژر بهره می برد اما توان تولید شده توسط این پیشرانه اندکی کمتر است و در حدود 245 اسب بخار و 385 نیوتن متر است. لوکانو هم از سیستم دو دیفرانسیل بهره مند است اما گیربکس آن 7 سرعته اتوماتیک می باشد. وزن لوکانو L8 حدود 1850 کیلوگرم است و شتاب صفرتاصد اعلامی نیز 9 ثانیه است. حداکثر سرعت برای این خودرو 200 کیلومتر اعلام شده و مصرف سوخت آن به صورت میانگین حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. در قسمت سیستم تعلیق و کیفیت سواری هم شباهت زیادی به یکدیگر دیده می شود. در هر دو خودرو محور جلو از سیستم مک فرسون و در محور عقب از سیستم مولتی لینک استفاده شده که ترکیب مناسبی از پایداری و نرمی را ایجاد کرده است. توجه داشته باشید که اکستریم به دلیل ابعاد کوچکتر و وزن کمتر چابکی بیشتری در مسیرهای مارپیچ خواهد داشت.  مقایسه طراحی داخلی اکستریم TXL و لوکانو L8 وقتی که نمای داخلی هر دو خودرو را بررسی کنید متوجه خواهید شد که طراحان به خوبی توانسته اند خط فکری خود را به داخل کابین منتقل کنند. با ورود به داخل کابین اکستریم TXL خود را در فضایی میبینیم که معجونی از نوآوری و لوکس بودن به همراه حال و هوای اسپرت است. متریال استفاده شد در اغلب نقاط کابین از مواد نرم و با کیفیت هستند. سطح کیفیت کار شده به طور کلی از محصولات تیگو وفونیکس بالاتر است و خریدار به خوبی متوجه می شود که بابت محصولی گرانتر هزینه صرف کرده است. بلندگو و تنظیمات مربوط به صندلی روی درب ها قرار دارند تا هرچه بیشتر حس محصولات لوکس را تداعی کند. غربیلک فرمان هم به رسم خودروهای لوکس به صورت 2 شاخه و D کات است. دو صفحه نمایش 12.3 اینچی نیز که در هر 2 طرف خود انحنای زیبایی دارند تمایز خوبی را نسبت به نمایشگرهای مرسوم استفاده شده در خودروهای امروزی ایجاد کرده اند. قرارگیری دسته دنده در کنار ستون فرمان هم یک تمایز مهم بین این محصول و دیگر خودروهای موجود در بازار است. نقطه عطف در طراحی داخلی اکستریم TXL بخش کنسول میانی است. جایی که با طراحی متفاوت و زیبای خود تداعی کننده محصولات فضایی و هوانوردی است. کلیدهای دوار مربوط به سیسستم تهویه، شارژر وایرلس و محفظه ای بزرگ برای قرار دادن اشیا در این ناحیه طراحی شده است که از دو طرف با خطوط قوی و شیبدار که از داشبورد امتداد یافته احاطه شده اند. در این ناحیه استفاده از نوارهایی با طرح کروم نیز به ایجاد حس قوی و اسپرت کمک کرده اند. هنگامی که فضای داخلی لوکانو L8 را بررسی کنید متوجه خواهید شد همان تفکری که ظاهر بیرونی لوکانو و اکستریم را از هم جدا کرده در داخل خودرو نیز حکم فرما است. در داخل کابین لوکانو L8 همه چیز آرام تر است و هیچ المانی وجود ندارد که به شما حس جنگ جویی بدهد. طراحان سعی داشته اند تا حد ممکن فضا را آرام و لوکس جلوه دهند. کیفیت ادوات و متریال به کار رفته به اکستریم شباهت زیادی دارد و از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. سطح مینیمال بودن و سادگی در اینجا بیشتر است. نحوه طراحی دریچه های کولر و قرارگیری تظیمات صندلی که بر روی درب قرار دارند شما را به یاد محصولات مرسدس می اندازد. الگویی که مدت هاست دنبال می شود و همچنان برای انتقال حس لوکس کاربرد دارد. استفاده از جنس جیر در تودوزی سقف و ستون ها، قابلیت تظیم صندلی شاگرد توسط سرنشین عقب، دسته دنده در کنار ستون فرمان، اهرم چرخان وسط کنسول برای تغییر حالت رانندگی و… همه المان هایی هستند که حس لوکس بودن را به سرنشینان القا میکنند. در مورد فضای سرنشینان هم باید گفت که اکستریم TXL و لوکانو L8 برای مصارف خانوادگی و سفرهای بین شهری کاملا مناسب هستند و کمبودی از لحاظ فضا و راحتی وجود ندارد. اما لوکانو به دلیل اینکه به میزان جزیی فاصله محوری بیشتری دارد فضایی بزرگتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد که با خلق و خوی این محصول هم سازگارتر است. مقایسه امکانات رفاهی اکستریم TXL و لوکانو L8 عنوان لوکس را با خود به یدک می کشند. همین باعث می شود انتظارات مشتریان در خصوص امکانات رفاهی بیش از سایر بخش ها باشد. رقابت در این بخش هم بین اکستریم TXL و لوکانو L8 نیزدیک به هم است و تقریبا هر آپشنی بخواهید در آن ها یافت می شود. در ابتدا امکانات رفاهی و ایمنی اکستریم TXL را مرور کنیم: شش کیسه هوای 10 نقطه ای سامانه کنترل پایداری الکتریکی سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی رادار خط خوان رادار نقطه کور ترمز اضطراری اتوماتیک- تنظیمات 6 حالته رانندگی فرمان کمکی برقی نور پردازی داخل کابین سقف پانورامای برقی فناوری LED چراغ ها سنسور نور سنسور باران استارت دکمه ای قابلیت روشن کردن خودرو با ریموت درِ صندوق عقب برقی رینگ آلومینیومی رانندگی خودکار بین خطوط سنسور پایش باد تایرها نمایشگر لمسی جلو آمپر دیجیتال آینه حساس به نور حافظه صندلی راننده صندلی های برقی جلو گرمکن و سردکن صندلی های جلو تهویه اتوماتیک دو کاناله پاکسازی هوای کابین کروز کنترل تطبیقی رانندگی خودکار بین خطوط نور بالای اتوماتیک رادار تابلوخوان شارژر بی سیم تلفن همراه دوربین 360 درجه اندروید اتو اپل کارپلی دوربین ثبت وقایع تریم داخلی چرم دستگیره برقی درها سیستم صوتی حرفه ای ترمز پارک برقی اتوهلد، از جمله آپشن های بلند بالای اکستریم TXl هستند. اکنون به سراغ دیگر محصول یعنی لوکانو L8 برویم: 10 کیسه هوا سامانه کنترل پایداری الکتریکی اخطار برخورد از جلو ترمز اضطراری اتوماتیک رادار خط خوان رادار نقطه کور- صندلی های برقی جلو تهویه اتوماتیک دو کاناله پنل تهویه ردیف دوم 5 صندلی ( 7 صندلی سفارشی ) دسته دنده الکتریکی پشت فرمان فرمان کمکی برقی کروز کنترل تطبیقی رانندگی خودکار بین خطوط اتو پارک سنسور نور سنسور باران دوربین 360 درجه سنسور پارک جلو و عقب رینگ آلومینیومی درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا فناوری LED چراغ ها نور بالای اتوماتیک سیستم صوتی سونی هدآپ دیسپلی نمایشگر لمسی کلاستر دیجیتال تریم داخی چرم ناپا و جیر نور پردازی کابین گرمکن صندلی های جلو و عقب گرمکن فرمان سردکن و ماساژور صندلی های جلو و عقب حافظه صندلی راننده صندلی VIP شاگرد شارژر بیسیم تلفن همراه سقف پانورامای برقی تنظیم حالت رانندگی دوربین ثبت وقایع دستگیره های الکتریکی سیستم تعلیق متغییر CDC سنسور پایش هوشیاری راننده هم از جمله امکانات ایمنی و رفاهی لوکانو به حساب می آیند. همانطور که مشاهده می شود سطح آپشن های رفاهی و ایمنی در هر دو رقیب بالا است و کمبودی در مقایسه با دیگر خودروها دیده می شود اما اگر بخواهیم ریزبینانه بررسی کنیم احتمالا در لوکانوL8 آپشن های بیشتر و جذاب تری پیدا خواهید کرد و برتری با این خودرو است. اکستریم بیشتر افرادی را نشانه گرفته که هنوز به دنبال هیجان هستند و تجملات خالص را نمی پسندند و لوکانو به دنبال افرادی است که آرامش را نشانه رفته اند. همین خط فکری در تمام ویژگی های این دو رقیب دیده می شود. |